Sunday, May 03, 2020

קב הישר-Just whom you should never trust! by "kav-ha'yashar"

צבועהא. שְׁלֹמֹה הַמֶּלֶךְ עָלָיו הַשָּׁלוֹם כָּתַב בְּסִפְרוֹ (קֹהֶלֶת ז, טז-יז) "אַל תְּהִי צַדִּיק הַרְבֵּה, וְאַל תִּרְשַׁע הַרְבֵּה", וְכֵן אָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה בְּמַסֶּכֶת סוֹטָה (דַּף כב עַמּוּד ב), "הִזָּהֲרוּ מִן הַצְּבוּעִים שֶׁדּוֹמִים לִפְרוּשִׁים שֶׁעוֹשִים מַעֲשֵׂה זִמְרִי וּמְבַקְּשִׁים שָׂכָר כְּפִנְחָס". וְהִנֵּה לִפְעָמִים הָאָדָם יִרְאֶה לָעֵינַיִם, אִישׁ אֲשֶׁר הוּא עוֹסֵק תָּמִיד בִּתְפִלָּה בְּכַוָּנָה וְהוֹלֵךְ בִּתְפִלִּין כָּל הַיּוֹם אַתָּה סוֹבֵר בְּדַעְתְּךָ שֶׁהוּא אִישׁ יָשָׁר וְכָשֵׁר בַּאֲשֶׁר שֶׁתָּמִיד הוּא עוֹמֵד בִּמְלֶאכֶת הַשָּׁמַיִם, אֲבָל אֵין אַתָּה יוֹדֵעַ מַה שֶּׁהוּא בְּלִבּוֹ.                                                                                      

וּבוֹא וּרְאֵה מַה שֶּׁהֵבִיא בַּמִּדְרָשׁ פְּסִיקְתָא רַבָּתִי: "מַעֲשֶׂה בְּאִישׁ עָשִׁיר אֶחָד שֶׁהָיָה לוֹ סַךְ עָצוּם וָרָב ......וְרָאָה אָדָם אֶחָד וּשְׁמוֹ רַבִּי אֲלֶכְּסַנְדֶּר שֶׁהָיָה רֹב הַיּוֹם בְּבֵית הַכְּנֶסֶת עוֹסֵק בִּתְפִלָּתוֹ וְעוֹמֵד בְּטַלִּית וּתְפִלִּין וְהָיָה סוֹבֵר בְּדַעְתּוֹ שֶׁהָאִישׁ הַנִּזְכָּר לְעֵיל שֶׁעוֹסֵק בִּתְפִלָּתוֹ הוּא אִישׁ כָּשֵׁר וְנֶאֱמָן, וְהִמְתִּין הָאִישׁ הֶעָשִׁיר עַד שֶׁסִּיֵּם תְּפִלָּתוֹ וְאָמַר לוֹ: 'בְּבַקָּשָׁה מִמְּךָ,
 קַח מֵאִתִּי הַמָּמוֹן עִם הָאוֹצָר כְּלֵי כֶּסֶף וּכְלֵי זָהָב תַּחַת יָדְךָ עַד בּוֹאִי אֵלֶיךָ, כִּי בְּדַעְתִּי לִסַּע בְּעַצְמִי לְהָכִין לִי אֵיזֶה עִיר וּבַיִת לֵישֵׁב בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל'. וְהֵשִׁיב לוֹ רַבִּי אֲלֶכְּסַנְדֶּר: 'טוֹב הַדָּבָר, תֵּן לִי אֶת מָמוֹנְךָ עִם הָאַרְגָּז וַאֲנִי אַצִּיג הַמַּטְמוֹן שֶׁלְּךָ בְּתוֹךְ הַחֶדֶר אֲשֶׁר אוֹצְרוֹתַי שָׁמָּה, וְאַתָּה לֵךְ לְשָׁלוֹם לָאֶרֶץ הַקְּדוֹשָׁה'. וְהִבְטִיחַ לוֹ, כְּשֶׁיַּחֲזֹר לָבוֹא אֵלָיו, אֲזַי יִתֵּן לוֹ הַפִּקָּדוֹן בִּמְלוֹאוֹ, וְכֵן עָשָׂה הֶעָשִׁיר הַנִּזְכָּר לְעֵיל וְנָתַן לוֹ הָאַרְגָּז עִם הַמָּעוֹת וְכֵלָיו, כֵּלִים מִכֵּלִים שׁוֹנִים בְּפִקָּדוֹן, וְהָלַךְ הֶעָשִׁיר עִם אִשְׁתּוֹ לְשָׁלוֹם לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל וּבָחַר לֵישֵׁב בִּקְהִלַּת קֹדֶשׁ חֶבְרוֹן. וְחָזַר בְּעַצְמוֹ אַחַר הַמָּמוֹן וּפִקָּדוֹן שֶׁלּוֹ, וְכַאֲשֶׁר בִּקֵּשׁ הֶעָשִׁיר פִּקְדוֹנוֹ מֵהָאִישׁ רַבִּי אֲלֶכְּסַנְדֶּר, הַמִּתְפַּלֵּל בִּתְפִלִּין וְטַלִּית, אָז כִּחֵשׁ בּוֹ הָאִישׁ וְאָמַר: 'לֹא יְדַעְתִּיךָ וּמֵעוֹלָם לֹא רְאִיתִיךָ בְּעֵינַי', וַיֶּחֱרַד הָאִישׁ הֶעָשִׁיר מְאֹד, וְנָפַל עַל פָּנָיו וּבָכָה וְהִתְחַנֵּן לוֹ, וְהָאִישׁ אָטַם אָזְנוֹ מִמֶּנּוּ וְהֵעֵז פָּנָיו עָלָיו וְקִלֵּל אוֹתוֹ וְאָמַר, שֶׁמֵּעוֹלָם לֹא לָקַח מִמֶּנּוּ שׁוּם פִּקָּדוֹן.

וְהָלַךְ הָאִישׁ הֶעָשִׁיר מִמֶּנּוּ בְּפָחֵי נֶפֶשׁ וְהָלַךְ לְבֵית הַכְּנֶסֶת וְנָשָׂא לִבּוֹ אֶל הַשָּׁמַיִם וְאָמַר, 'רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, אַתָּה אֲדוֹן הַכֹּל - עָלֶיךָ יֵשׁ לִי הַתַּרְעֹמֶת, כִּי סָבוּר הָיִיתִי שֶׁהָאִישׁ רַבִּי אֲלֶכְּסַנְדֶּר הוּא צַדִּיק גָּמוּר, בַּאֲשֶׁר שֶׁרָאִיתִי אוֹתוֹ מְעֻטָּף בְּטַלִּית וּתְפִלִּין רֹב הַיּוֹם, וְעוֹמֵד וּמִתְפַּלֵּל לְפָנֶיךָ בְּכַוָּנָה גְּדוֹלָה, וְעַכְשָׁו אֲנִי רוֹאֶה שֶׁהוּא עוֹשֶׂה הַכֹּל בְּרַמָּאוּת וְאֵין לִבּוֹ שָׁלֵם אִתְּךָ, לָכֵן אֲנִי מוֹסֵר דִּינִי לַשָּׁמַיִם שֶׁתִּנְקֹם אֶת נִקְמָתִי מִמֶּנּוּ כְּדֵי שֶׁיֵּדְעוּ הַכֹּל יָדְךָ הַגְּדוֹלָה וְהַגְּבוּרָה, אֵין לִי שׁוּם תַּרְעֹמֶת עַל שׁוּם בְּרִיָּה כִּי אִם עָלֶיךָ'. וּבָכָה בְּלֵב נִשְׁבָּר וָמַר, וּמִיָּד נִגְלָה אֵלָיו אֵלִיָּהוּ הַנָּבִיא וְאָמַר לוֹ: 'אַל תִּירָא!...........

 אָז אָמַר רַבִּי אֲלֶכְּסַנְדֶּר כַּאֲשֶׁר נִתְפַּרְסֵם הַדָּבָר שֶׁהוּא רָשָׁע גָּמוּר, הָלַךְ וְהֵמִיר דָּתוֹ הוּא וְאִשְׁתּוֹ, יִמַּח שְׁמָם וְזִכְרָם". וְעַל כֵּן אַל יִרְאֶה הָאָדָם לָעֵינַיִם לִסְמֹךְ עַל הָאָדָם שֶׁהוּא עוֹשֶׂה מַעֲשֵׂה זִמְרִי וּמְבַקֵּשׁ שָׂכָר כְּפִנְחָס, אֶלָּא יִרְאֶה הָאָדָם מִי שֶׁהוּא צַדִּיק וְעוֹמֵד בְּצִדְקָתוֹ בְּמָמוֹן, שֶׁאֵינוֹ מְבַקֵּשׁ מָמוֹן שֶׁל אֲחֵרִים זֶהוּ צַדִּיק גָּמוּר.

ב. וּבוֹא וּרְאֵה שֶׁהוּא מַרְגְּלָא בְּפוּמָא דְּאִינְשֵׁי: הִזָּהֵר מִן הַצְּבוּעִין וְהִשָּׁמֵר מִן "וְצִדְקָתְךָ", וְשָׁמַעְתִּי מַעֲשֶׂה שֶׁהָיָה אִישׁ זָקֵן עָשִׁיר גָּדוֹל, וְהָיָה לוֹ רַק בֵּן יָחִיד, בָּחוּר יְפֵה עֵינַיִם וְחָכָם מְאֹד. וַיְהִי הַיּוֹם, וַיִּקְרְבוּ יְמֵי הַזָּקֵן לָמוּת, וְקָרָא לִבְנוֹ הַבָּחוּר וְצִוָּה לוֹ קֹדֶם מוֹתוֹ וְאָמַר לוֹ: בְּנִי, הִנְנִי נוֹחֵל לְךָ מָמוֹן רַב אוֹצָרוֹת גְּדוֹלוֹת שֶׁיִּהְיֶה לְךָ כָּל טוּב כָּל יְמֵי חַיֶּיךָ, וַאֲנִי מְצַוֶּה לְךָ, שֶׁתִּשְׁמֹר אֶת עַצְמְךָ מִן הַצְּבוּעִין וּמִן אֲנָשִׁים שֶׁהֵמָּה עוֹסְקִים בַּחֲסִידוּת הַרְבֵּה חוּץ מִטֶּבַע הַבְּרִיּוֹת, כִּי כָּךְ מַרְאִין אֶת עַצְמָם שֶׁהֵן חֲסִידִים אֲבָל שֶׁבַע תּוֹעֵבוֹת הֵן בְּלִבָּם, וְהִזָּהֵר מִן "וְצִדְקָתְךָ", וְאָז יִהְיֶה לְךָ וּלְזַרְעֲךָ כָּל טוּב כָּל הַיָּמִים, וּמֵת הָאִישׁ הַזָּקֵן.

..................וְכַאֲשֶׁר הִגִּיעַ הַחֹשֶׁךְ בַּלַּיְלָה הָלַךְ הֶעָשִׁיר לְבֵיתוֹ וּפָתַח פֶּתַח רִאשׁוֹן בְּבֵיתוֹ, וְאַחַר כָּךְ..... וּמֵרֹב הַצַּעַר שֶׁלּוֹ הָלַךְ וְשָׁכַב בַּשּׁוּק וְיָשֵׁן שָׁם, וּבְאוֹתוֹ הַלַּיְלָה נִגְנַב מֵהַמֶּלֶךְ שֶׁל אוֹתוֹ הָעִיר אוֹצָר אֶחָד. וְלָקַח הַגַּנָּב מֵאִתּוֹ כָּל הָאֲבָנִים טוֹבוֹת שֶׁל הַמֶּלֶךְ, וְהָיְתָה צְעָקָה גְּדוֹלָה בְּאַרְמוֹן הַמֶּלֶךְ.
.......
 וְאָמַר הַכֹּמֶר לְהַתַּלְיָן שֶׁיְּסַבֵּב אֶת הָאִישׁ סָבִיב לְהַתּוֹלָעִים שֶׁלֹּא יָמִית אֶת הַתּוֹלָעִים מֵאַחַר שֶׁהַתּוֹרָה הִזְהִירָה "וְרַחֲמָיו עַל כָּל מַעֲשָׂיו" (תְּהִלִּים קמה, ט).
ז. אָמַר הָאִישׁ בְּלִבּוֹ אַף הַכֹּמֶר מִן הַצְּבוּעִים שֶׁל "וְצִדְקָתְךָ", אָמַר הָאִישׁ לְעַבְדֵּי הַמֶּלֶךְ שֶׁהוּא וְהַכֹּמֶר הָיוּ עוֹשִׂין הַגְּנֵבָה בַּחֲצַר הַמֶּלֶךְ, וּמִיָּד תָּפְשׂוּ הַשּׁוֹמְרִים גַּם לְאוֹתוֹ הַכֹּמֶר. וְצִוָּה הַמֶּלֶךְ לְחַפֵּשׂ בַּחֲדַר הַכֹּמֶר הַגָּדוֹל וּמָצְאוּ שָׁם כָּל הַגְּנֵבָה, וְאַחַר כָּךְ שָׁאַל הַמֶּלֶךְ אֶת הָאִישׁ מַה שַּׁיָּכוּת הָיָה לוֹ אֵצֶל הַכֹּמֶר.

ח. עַל כֵּן נִלְמֹד מִזֶּה הַמַּעֲשֶׂה, שֶׁלֹּא יִסְמֹךְ הָאָדָם בַּמֶּה שֶׁיִּרְאֶה בְּעֵינָיו שֶׁהוּא הוֹלֵךְ תָּמִים, כִּי אֵין הָאָדָם יוֹדֵעַ מַה שֶּׁהוּא בְּלִבּוֹ. הַכְּלָל הַזֶּה נְקֹט בְּיָדְךָ מִי שֶׁאֵינוֹ רוֹצֶה לֵיהָנוֹת בְּמָמוֹן שֶׁל חֲבֵרוֹ, וּמִכָּל שֶׁכֵּן שֶׁאֵין רוֹצֶה בְּמָמוֹן שֶׁל גָּזֵל אוֹ מָמוֹן שֶׁל גְּנֵבָה, וּמַשָּׂאוֹ וּמַתָּנוֹ הוּא בֶּאֱמוּנָה, הוּא אִישׁ צַדִּיק וְיָשָׁר בְּוַדַּאי.

אֲבָל כְּשֶׁהָאָדָם רוֹאֶה אֶת חֲבֵרוֹ נוֹשֵׁק הַתְּפִלִּין וּמִתְפַּלֵּל וְאֵינוֹ עוֹסֵק בְּמַשָּׂא וּמַתָּן בֶּאֱמוּנָה, צָרִיךְ לְהַרְחִיק מִמֶּנּוּ בְּכָל מִינֵי הַרְחָקוֹת כִּי עִקַּר הַיִּרְאָה וְהַצִּדְקוּת הוּא בְּמָמוֹן, וְכָל אָדָם שֶׁהוּא עוֹמֵד בְּצִדְקָתוֹ עַל מָמוֹן זֶה הוּא צַדִּיק גָּמוּר, וְעָלָיו נֶאֱמַר, "יְגִּיעַ כַּפֶּיךָ כִּי תֹאכֵל" (תְּהִלִּים קכח ב) - "אַשְׁרֶיךָ" - בָּעוֹלָם הַזֶּה "וְטוֹב לָךְ" - בָּעוֹלָם הַבָּא אָמֵן.

16 comments:

Anonymous said...

According to that NO ONE can be trusted including but not limited to you and I....

Anonymous said...

Reb Yudel,

Are you referring to twisted Twersky from Bais Din Kav Hayosher? He is pay to play and will pen anything he is paid to.

Anonymous said...

מסופר היום בחרדים10 שהצלם דוד כהן, איש צפת שמתעד כל השנה את ציונו של הרשב"י, הגיע לשער היישוב מירון - שם ניצב שוטר שהכריז בביטחון: "אין כניסה" • ומה קרה אחר כך? "ואמרתם כה לחי רבי שמעון בר יוחאי" ...

כך מספר הצלם החרדי דוד כהן. היום בבוקר נסעתי למירון, לתעד את פעילות המשטרה בהכנות לל”ג בעומר.

הגעתי לשער המושב, מולי ניצב שוטר שהכריז בביטחון: “אין כניסה”.

הסברתי שאני צלם עיתונות, הצגתי בפניו את ציוד הצילום שלי, עדכנתי אותו שיש ברשותי תעודת עיתונאי (לע”מ), ושאני במסגרת עבודה, ועל הדרך גם הצגתי בפניו אישור מעברים שהנפיקו עבורי מבעוד מועד מערכת ”ישראל היום” בדיוק לרגעים כאלה.

בכל זאת, התעקש השוטר ”אין כניסה”. מה שהיה עד עכשיו נגמר. מהיום אין כניסה למושב.

ביקשתי ממנו: “אתה יכול בבקשה לבדוק עם הממונים עליך? יתכן ואתה לא מודע לחוקים”.

תוך כדי שהוא עולה בקשר, אני כבר שומע את הקצין שלו אומר לו: “עיתונאים יכולים להיכנס, תן לו לעבור”.

השוטר חזר אלי, נתן לי את התעודה שלי, ואמר בזלזול:

“אתה לא הולך לקבר להתפלל ולהדליק נר! האאא?” שאל.

אבל לא חיכה לתשובה.

עלה בקשר מול החברים שלו, והודיע להם שעולה למעלה כרגע “חרדי” ושישימו לב שהוא לא הולך לקבר להתפלל בטעות.

לסיום, הוא הודיע לי שהחברים שלו יפקחו עלי עין למעלה, שלא אנסה לשחק משחקים. (ולהתפלל שמה או להדליק נר)

איחלתי לו כל טוב, והמשכתי במעלה ההר.

זהו, זה כל הסיפור.

ומה רואים מזה? שכל הסגר במרון אך ורק שהחרדים לא יגיעו ח"ו להגיע למירון ולהתפלל אצל האי תנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי זי"ע. אצל האי תנא קדישא רבי שמעון בר יוחאי זי"ע. דהיינו שלא יבואו החרדים לאתרא קדישא מירון, סמוך ונראה לציון התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי זי"ע, ולהוריד שמה כמה דמעות ולהתפלל שם. ובפרט ביום ההילולא של האי תנא קדישא רבי שמעון זי"ע ביום ל"ג בעומר.

ועל זה כתב בספר זוהר הקדוש, בכה רבי שמעון, ארים קליה ואתנח. אמר... על זה בכה רבי שמעון. ועל זה קם בנו רבי אלעזר, פתח ואמר מן המצר קראתי י-ה ענני במרחב י-ה וגו'. וְהַיְינוּ דְּאָמַר רִבִּי שִׁמְעוֹן, מַאי דִּכְתִּיב... כמ"ש בחז"ל: "כדאי הוא רבי שמעון לסמוך עליו בשעת הדחק" זי"ע ועל כל בני ישראל ודו"ק

Anonymous said...

סיפור עצוב על מירון תש"פ

מסופר היום בחדשות בארץ ישראל... שהצלם דוד כהן, איש צפת שמתעד כל השנה את ציונו של הרשב"י, הגיע היום בבוקר לשער היישוב במירון - שם ניצב שוטר שהכריז בביטחון: "אין כניסה" • ומהקרה אחר כך?  

["ואמרתם כה לחי רבי שמעון בר יוחאי"]

כך מספר הצלם החרדי דוד כהן. היום בבוקר נסעתי למירון מצפת, לתעד את פעילות ההכנות לל”ג בעומר במירון.
הגעתי לשער המושב של מירון, מולי ניצב שוטר שהכריז בביטחון: “אין כניסה”.

הסברתי לו, שאני צלם עיתונות, הצגתי בפניו את ציוד הצילום שלי, עדכנתי אותו שיש ברשותי תעודת עיתונאי (לע”מ), ושאני במסגרת עבודה, ועל הדרך גם הצגתי בפניו אישור מעברים שהנפיקו עבורי מבעוד מועד מערכת ”ישראל היום” בדיוק לרגעים כאלה.

בכל זאת, התעקש השוטר ”אין כניסה”. מה שהיה עד עכשיו נגמר. מהיום אין כניסה למושב מירון.
ביקשתי ממנו: “אתה יכול בבקשה לבדוק עם הממונים עליך? יתכן ואתה לא מודע לחוקים”.
תוך כדי שהוא עולה בקשר, אני כבר שומע את הקצין שלו אומר לו: “עיתונאים יכולים להיכנס, תן לו לעבור”.

השוטר חזר אלי, נתן לי את התעודה שלי, ואמר בזלזול: “אתה לא הולך לקבר להתפלל ולהדליק נר! האאאאא?” כך שאל. אבל לא חיכה לתשובה.

ומיד: הוא עלה בקשר מול החברים שלו, והודיע להם שעולה למעלה כרגע “חרדי” ושישימו לב שהוא לא הולך לקבר "להתפלל בטעות".

לסיום, הוא הודיע לי שהחברים שלו יפקחו עלי עין למעלה, שלא אנסה לשחק משחקים. (להתפלל שמה או להדליק נר) איחלתי לו כל טוב, והמשכתי במעלה ההר. זהו, זה כל הסיפור העצוב.

ומה אנחנו מליני יהודים, אחים יקרים, וקרובים אל ד' ית', רואים ולומדים מהסיפור הזה? שכל הסגר במרון השנה בל"ג בעומר תש"פ, אך ורק שהחרדים לא יגיעו ח"ו להגיע למירון, להתפלל להמתקת הדינים וכו' אצל האי תנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי זי"ע. ושלא להוריד דמעות חמים אצל האי תנא קדישא רבי שמעון בר יוחאי זי"ע. דהיינו שלא יבואו החרדים לאתרא קדישא מירון, אפילו רק סמוך ונראה לציון התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי זי"ע, ולהוריד שמה כמה דמעותו להתפלל שם מכל הלב. ובפרט ביום ההילולא של האי תנא קדישא רבי שמעון זי"ע ביום ל"ג בעומר תש"פ.

ואולי על זה כתב בספר זוהר הקדוש, "בכה רבי שמעון, ארים קליה ואתנח. אמר"... על זה בכה רבי שמעון. ואולי על זה קם בנו רבי אלעזר, פתח ואמר מן המצר קראתי י-ה ענני במרחב י-ה וגו'. כמ"ש בחז"ל: "כדאי הוא רבי שמעון לסמוך עליו בשעת הדחק" זי"ע ועל כל בני ישראל. ודו"ק.

שומו שמים הלא עם ישראל צריכים כעת ישועות גדולות.... 
 
אבל אין דאגה: "אין עוד מלבדו" כתיב. יום שנפסקה המגפה לתלמידיו של רבי עקיבא -ולשם הישועה

Anonymous said...

עם ישראל החביבין זה הזמן לנו להתעורר להתחזק ולקבל
את שמירת ההלכה של מורא מקדש ובפרט בשעת התפלה.

א: שלא לדבר בזמן התפלה מתחלתה ועד סופה, וגם לא בקריאת התורה. [שו"ע או"ח סימן קכ"ד וסימן קמ"ו ושם במפרשים]
ב: לסגור הפלאפונים. שו"ע או"ח סימן צ"ו.
ג: שלא ללכלך את ריצפת הבית הכנסת בזריקת ניירות טישו וכדומה.
שו"ע או"ח סימן קנ"א, אשר הזלזול בזה הרי זה גורם לא רק לצרות רח"ל כמובא בספה"ק, אלא גם לסגירת בתי הכנסת כמובא בספר חסידים סימן ר"ט וזה לשונו, אם תראה בית של צדיק או בית הכנסת חרב, או רשעים דרים בו, דע שישראל היו דרים בו דרך בזיון.

וכן בית המדרש שנוהגים בו קלות ראש, סופו נופל ביד ערלים, דיו לעבד שיהא כרבו, כי לא נהגו נכרים קלות ראש ובזיון בבית ד' עד שנהגו בו ישראל, שנאמר ירמי' ז יא, המערת פריצים היה הבית הזה, ואח"כ וארוה כל עוברי דרך. לעולם לא יעשו הערלים רעה, אלא א"כ יעשו ישראל תחילה רעה ביניהם זה לזה. ולא יתבזו ת"ח אא"כ יבזו זה לזה תחילה, או שמבזין את התורה ואין מוחין בידם.

ובענין האיסור הנורא והאיום לדבר בשעת התפלה;
בשעת התפלה לא ישיח שיחת חולין ואם שח הוא חוטא וגדול עוונו מנשוא וגוערים בו [שו"ע או"ח קכ"ד ז'] ולשון זה 'גדול עוונו מנשוא' אין לו אח ורע בשאר מקומות בשו"ע, ומקורו באורחות חיים בשם רבינו יונה (כמובא בב"י), וטעם חומרתו הכבידה נימק בספר הגן דרך משה [ליום תשיעי] בזה"ל "ונראה לי כוונת השו"ע שהוא כמו רוצח שנהרגים על ידו כמה בנים וכו' ועל כן חטאו גדול כמו חטא קין שהרג לאחיו וגדול היה עוונו מנשוא [בראשית ד' י"ג].עיי"ש באריכות בזה, ובאגה"ק להאדמו"ר מוהרד"ב מליובאויטש זי"ע בנו דשו"ע הרב "אשר כל הקטרוגים למעלה ולמטה בבני חיי ומזוני הכל בא מזה אשר כל איש לשונו התהלך בארץ בעת תפילות הציבור", וכבר נתחברו כמה ספרים וליקוטים בגודל חומרת העוון הזה אשר כעדות רבינו בעל תוס' יו"ט בעטיה נגרם גזירות ת"ח ות"ט ר"ל.

ועוד מחומרת עוונו הגדול מנשוא כי לא רק לעצמו מקלקל שלא תתקבל תפילתו אלא גורם גם לשאר העם שלא יקובל תפילתן. [יערות דבש דרוש ד', עוללות אפרים חלק ד' עמוד ג', עבודת ישראל עמ"ס אבות פ"ה מ"ד] ועוד.

ולכן מי שמכיר בעצמו שאינו יכול להתאפק מלדבר בעת התפילה טוב לו שלא יבוא לביהכנ"ס כל עיקר. מעלות המדות פרק ז', שלמי ציבור י"ג:, פחח עינים להחיד"א "המדבר שיחת חולין בביח הכנסה טוב לו שלא יבוא כל עיקר" וכו'. כי הוא חוטא ומחטיא וגורם לשכינה שתסתלק מישראל וכעובד עבודה זרה. דרושי חח"ס [ח"ב דף ש"ט: דרשות לז' באב] כי הבל פיו של המדבר דברים בטלים בתפילה טמא הוא ועל ידו מקבל התפילות מכניסן אל החיצונים והוי ליה כעובד ע"ז.

ועוון זה אין כמותו לרוע ומעכב הגאולה. ס' יש נוחלין אביו של השל"ה "האלקים [לשון שבועה] בכל העבירות לא ראיתי לרוע כלדבר בביהכ"נ בזדון לבו וכו' ומושך עליו כח היצה"ר ומזלזל בכבוד הקב"ה והוא כירבעם בן נבט החוטא ומחטיא ועון זה מעכב הגאולה".

וכמה בתי כנסיות נחרבו עקב עוון זה. כדאיתא במשנ"ב סקכ"ז בשם הא"ר בשם כל בו. ויגדל ר"ל העוון מאד אם הדיבורים כוללים לשון הרע וליצנות וכו' וביתר שאת בשבתות וימים טובים. איגרת הגר"א איגרת עלים לחרופה, כה"ח סי' קנ"א סק"ח.

וכל הדברים האמורים אינם רק לענין חזרת הש"ץ, אלא גם על המדבר בשעת קריאת התורה, כדכתבינן בסי' קמ"ו אות ב' עיי"ש.

וגם אמורים על שאר חלקי התפילה, כשהציבור מתאספין יחד לתפילה שהיא עת רצון לפניו יתברך להתגלות לבא אל מקדש מעט, והמספר אז בצרכיו מראה בעצמו שאינו חפץ להתבונן ולראות בגילוי כבוד מלכותו ונעשה מרכבה טמאה ומכניס התפילות אל החיצונים ר"ל.

כל הספרים הנ"ל אין מדגישים בדבריהם על חזרה הש"ץ דווקא, אלא מיירי לענין זמן תפילת הציבור, ומפורש כן הוא בשו"ע הרב שכותב [בסעי' י'] על דברי השו"ע שהשח בעת חזרת הש"ץ גדול עוונו מנשוא "שכל המשיח בביהכ"ג בשעה שהציבור עסוקין בשבחו של מקום מראה בעצמו שאין לו חלק באלקי ישראל", ומקורו בזוה"ק פ' תרומה (קל"א:), ליקוטי אמרים תניא באיגרת הקודש כ"ד

Anonymous said...

Who is:
BeLeaf Broccoli Florets under Badatz supervision?
Is this really kosher?
Have you heard of them?

Agudah Fresser said...

WE will tell you if you are allowed to listen to gedolim from frierdik doros. If what they say will expose us as fakers then das ist verboten!

Agudas Moilech said...

https://www.theyeshivaworld.com/news/catskill-news/1858466/catskills-update-camps-will-operate-under-complete-lockdown-if-allowed-to-open-ajco.html

Who knew that the Association of Jewish Camp Operators is just another Agudah division in every way, from being run out of Fresser HQ to being headed by Agudah flunky Frischman to pushing the same sick Philly agenda again of endangering lives to satisfy their urge of being contrarian to anything that doctors advocate?

There is also a degree mixed in here of GREEDY FRESSER camp owners who don't give a darn about your children's lives, they only want to line their pockets with gelt. They are a perfect fit for R' Shmuel Kaminetzky whom a poel yotzai of his anti-vaxx lunacy is exposing everyone to the virus. Look how hard he fought to keep yeshivos & minyanim going. You may have heard that Rebbitzen Kaminetzky spent years researching crackpot conspiracy websites authored by neo-Nazis or Leftist quacks. That happens to be true but she didn't form her medical opinions from them. They are just the excuse to feed her already preconceived notion that doctors are evil incarnate. Her actual basis for all this is really sad before she set out to find a narrative she could use to fit her agenda. Look who's talking about evil after all the victims the Kaminetzkys sacrificed to measles & now the novel coronavirus.

There is no way the camps can guarantee a safe environment! Current testing technology does not safely pinpoint the virus in people. It often takes multiple tests over time until the virus can be accurately IDed. And are they going to mandate that all the non-Jewish workers also live on campus & cannot leave?

The scaremongering about kids draying zich arum in the summer is just like R' Shmuel K who specializes in finding all kinds of frumma sounding sound bytes to tummel about while pushing his twisted philosophy.

How ironic that the Reform movement announced this week that they will not consider opening any of their camps no matter what the government says because there are too many unknowns about the virus and therefore they will not do anything that could risk lives. How sick is this that the koifrim have a position here that is much closer to the daas of the Torah than what the Agudah Fressers are doggedly pursuing? This is modern day sacrificing of kinder to the Philly Moilech.

Monsey said...

Rabbi Rudinsky of the Wesley Hills Agudah shul admits in a public letter that he's been davening with minyanim when he can arrange them and that he is gearing up for opening the shul (he also has a nearby rather large yeshiva that he might intend to include).

He boasts that he consulted with R' Chaim Kanievsky but who cares as R' Chaim was held hostage away from doctors almost the entire time by his grandson who was working with Philly to manipulate him. And he boasts he consulted with doctors. Which ones? The Philly groupie doctor in Lakewood who lied to BMG?

Besides the fact that whoever participated outside his family was violating the stay at home order. For non-First Responders, Rockland County criminalized leaving the house except to buy food-medicine IF delivery is not available.

And Earth to Rabbi Rudinsky: the gedolim (who are not controlled by Philly puppet masters) have assered minyanim in any case due to aivah.

Anonymous said...

אין אישור כניסה למירון ביום ל"ג בעומר: זה לא קשור לקרונה!!!! וזה לא יעזור להם כלום. בגלל שכח הרשב"י מעל אלו הכופרים. הציונים חושבים להתחיל עם רשב"י זיע"א , הם חצופים רשעים ארורים, כמובן שרשב"י יעניש אותם כהוגן, מה שעשו בשנה שעברה, אתם רוצים לעשות גם השנה???? רדו מההר! לא יעזור כלום, רשב"י כוחו מעל כולם!

לצערינו זה בכלל לא קשור לקרונה, הציונים הרשעים העמלקים מנשמת המן לא מפרגנים ליהודים להתפלל אצל קבר רשב"י. ממש מוזר בהפגנה של 100 אלף אנשים בתל אביב לא ראיתי שוטר אחד מוזר...

אבל: כדאי הוא רבי שמעון לסמוך עליו בשעת הדחק. "שעת הדחק"... הגמ' אומרת: "כדאי הוא רשב"י לסמוך עליו בשעת הדחק" (ברכות ט.) ועוד כמה מקומות בש"ס.

והסבירו בזה כמה הסברים על דרך המוסר והדרוש. אפשר לפרש 'שעת הדחק' - ביום הילולא דיליה על ציונו יש דחק, של ריבוי אנשים הדוחקים אחד את השני. ואז, בשעת הדחק, כדאי לסמוך עליו ולבקש ולהתחנן שיעמוד בתפילה. וכדאי רשב"י לסמוך עליו ביום דוחק כזה, יום ל"ג בעומר כי כן הסכימו מן השמים עליו.

וכן פירשו שבשעת הדחק וצרה - כמו בימי קרונה רח"ל, אנו מתפללים על הציון כדי שיתפלל עלינו ונענה בזכותו. כמו ימי דחק שאנו נמצאים בהם עכשיו, ימים קשים שיש בהם צער לעם ישראל, ואין לך שעת הדחק גדולה מזו

Anonymous said...

צריכים ביום ל״ג בעומר להתפלל הרבה תפלות, ובתפלת אהבה רבה, שיזכה להשגה אמיתיית בהתורה הקדושה, כל אחד לפי ערכו, דבהתורה הקדושה גנוז וטמון הרבה ענינים עד אין שיעור ואין סוף, וכל אחד צריך סייעתא דשמיא שישיג בהתורה הקדושה לפי ערכו.

וכמו שיש סודות שאינם מבוארים להדיא שזכו רבי שמעון בן יוחאי ותלמידיו להשיגם, כך יש גם בפשטות דברי התורה הקדושה ענינים שאינם מבוארים, וצריכים סייעתא דשמיא להשיג האמת הן בלמוד העיון והן בלימוד הלכה.

גם יש חלק המוסר והיראת שמים והאמונה שצריך להוציא מהתורה הקדושה, וכמו שאיתא ביושר דברי אמת דהתורה הקדושה נקראת תורה משום שמלמדת את האדם שידע מהשי״ת.

וזהו גל עיני ואביטה נפלאות מתורתך, דהיינו הנפלאות שטמון בהתורה הקדושה. ול״ג בעומר היה יום גדול וחשוב אצל צדיקים וחסידים משום דביום זה מתחיל ההשפעה על קבלת התורה והוא החלק הראשון וצריכים להמשיך זאת על עצמו. התגלות סודות התורה.

ואצל צדיקים היה זה העיקר, דאז הוא זמן ההסתלקות של רבי שמעון בן יוחאי [בני יששכר אייר מאמר ג׳ אות ב׳], וביום שנפטר רשב"י נתגלו סודות נפלאים בהתורה הקדושה, ופטירת רבי שמעון בן יוחאי היה בדביקות ומסירות נפש בלי גבול ובזה המשיך התגלות השי״ת בעולם השפל הזה, וזה חוזר בכל שנה שיש לו עליית הנפש ביום זה, והשמחה היה על התפשטות סודותהתורה הקדושה דבזה תלוי התגלות השי״ת בזה העולם, וזה היה שמחה גדולה אצל הצדיקים. גם משתתפים בשמחת רבי שמעון בן יוחאי שהיום הוא יום שמחתו ונקרא יומא דהילולא שלו מפני שמתעלה ביום זה גבוה על גבוה

bebirkas refuah shleima said...

How is the rav, habaal blog feeling?

Filthydelphia said...

Alas, Philly is the cult personality yeshiva where the rank & file have to follow the leader - but the head honcho doesn't listen to his own rebbi, the saintly Rav Aron Kotler ztl!

March 22, 1953, at 10:45 PM, Dr. Jonas Salk, a Jewish researcher from Brooklyn, announced on a CBS radio program that tremendous progress was being made. He said that clinical trials were optimistic but that there was still no vaccine available. Finally, on April 12th, 1955, Salk announced that a safe and effective vaccine was now available. The entire country let out a collective sigh of relief and Dr. Salk became a national hero.
Soon, the U.S. government went into action in regard to the Salk vaccine. On August 12th, The Poliomyelitis Vaccination Assistance Act of 1955 was passed. This established a temporary federal aid program that would help each state carry out mass inoculations with the Salk vaccine. On February 15, 1956 more funding was made available and the free vaccines were also made available to more people.

New Jersey’s then governor, the Honorable Robert Mayner, took New Jersey’s allocation and distributed the vaccine at no charge to as many New Jersey residents as he could.

One institution that received the vaccines was Beth Midrash Gavoha of Lakewood – then located at 617 7th Street at the corner of Forest Avenue. There were about 80 bochurim in the Yeshiva and a fledgling Kollel that numbered about one dozen.

A nurse was dispatched to the Yeshiva to administer the vaccines, paid for by the state of New Jersey. At the time, there were both questions and dissent. “Is it safe?” “Should we take this injection?” There were a number of people that eschewed the advice of doctors and were not supportive of the vaccine. But soon enough, the dissent was rapidly dispelled.

One of the very first people to get the vaccine, was none other than BMG’s own Rosh Yeshiva, Rav Aharon zt”l himself. He did so to dispel the notion of ignoring the advice of doctors.

“I remember being right outside his office at the time,” recalled Rav Yaakov Schnaidman, the current Rosh Yeshiva of Yeshiva Beis Moshe in Scranton. “There were a few other bochurim there. Rav Aharon rolled up his sleeve and received the injection. After that, there was just no more dissent.”

Rav Aharon’s office was an outside porch that was covered and glass panes were put up around so everyone could see inside. His office door was always open. Aside from the Bais Medrash there was a room outside and Rav Aharon’s office was adjacent to it.

Rav Yechiel Perr, Shlita, added, “Rav Aharon [zt”l], was very meticulous in listening to doctors. If a doctor instructed him to take his medication every four hours – he would look at his watch and take it every four hours – on the dot.”

In the 1950’s there were approximately 12,000 deaths from Polio and almost a quarter million Polio cases. Taking into account the population of the United States at the time this means that about 1 in 600 people were stricken by it. In the 1960’s, on account of the polio vaccines, In the 1960’s there were less than 2500 cases, and in the entire 1970’s there were only 171 total cases. This was on account of the vaccinations. In the 1980’s there were only 100 cases. In the 1990’s there were 59 cases and in the 2000’s there only two cases.

Chevra Chazerim snif LA said...

https://www.change.org/p/emek-early-childhood-center-los-angeles-jewish-schools-parents-are-struggling-suspend-tuition-payments-immediately

Rabbi Shlomo Einhorn - Yeshivat Yavneh
Rabbi Ari Segal - Shalhevet High School
Rabbi Mordechai Shifman - Emek Hebrew Academy Teichman Family Torah Center
Rabbi Joshua Spodek - YULA Girls High School
Rabbi Avrohom Stulberger - Valley Torah High School
Rabbi Arye Sufrin - YULA Boys High School
Rabbi Boruch Sufrin - Harkham Hillel Hebrew Academy
Rabbi Aharon Wilk - Gindi Maimonides Academy

To say the letter signed by the above is sickening & disturbing is an understatement!

The administrators of EIGHT schools, with all their collective access to manpower, creativity & financial resources, collaborated NOT to help economically devastated families; NOT to help families with Coronavirus-stricken members; NOT to help with shopping for our elderly who can't leave their homes. At a time when we most need our leaders & educators to band together to strengthen us as a community, they band together to protect their finances!

Families in Los Angeles are in a state of complete financial devastation, with many of us completely uncertain of not only our financial future, but how we are going to cover our daily expenses. They cynically abuse our fundamental Emunah to tell us WE must survive on pure Emunah, while in the same breath they demand payment from us since THEY in no way rely on Emunah to help with their financials; only economic certainty will do for them.

CEOs & employees of for-profit companies around the world are either not being paid or, if lucky, taking a huge pay cut. It is beyond outrageous that a non-profit community resource such as our schools think they are so above that to the point where "our expenses are not expected to diminish in any material way". While salaries of our cherished teachers & administrators are well deserved, they should not be exempt from the reality that the rest of us face. To maintain $400k+ salary for an administrator & demand that parents scrape together tuition is scandalous!

This email was sent on the eve of a $2 trillion stimulus that includes BILLIONS for businesses that pay their employees as well as money for employees that were laid off. You couldn't wait until it was released to see if there was any possibility of easing the burden for your community?

Finally, and perhaps most tragically, you could've just asked. We are a strong, supportive community. You could've called & we would've worked with you to come up with creative solutions. GoFundMe for teachers. Maybe a payment plan. Whatever the outcome, we would've found a sensitive way to make everyone happy. But you didn't do that. You separated yourselves aloofly from your communities & banded together to save yourselves in the easiest way possible for you. Some even report you threatened to kick out a child if the parents didn't pay.

Shame on you!

Do we really want them at the helm of our schools?

What can we do to take back our schools from the hands of their Boards & turn them into a resource run by the community & FOR the community?

What does Halacha say? Do we really owe tuition to a school that's closed?

We've created a Facebook page here: https://bit.ly/33OY6IZ

You can submit your experience with a Jewish school in LA to the following email & we will publish it anonymously: ShameOnYouLA@gmail.com. You can create a fake email, but please omit any personal identifying information.

Anonymous said...

You got 11:46 and 10:49 who didnt get their fress box or they got it but there wasnt enough fress for them thus all others must be the fressers.
You got those whose whole Judaism is 'Free'ahdikeh Doros' and cant seem to make peace with fact that they still exist today as well and should follow TODAYS pesakim (..Ah'sher Y'heyeh Ba'yomim Ha'haim....). +
You got those who say that today's Poskim (including but nor limited to Reb Chaim Shlit'a C"V) are under duress ans under the influence of other 'fressers' (remember that is all they know about is fressing).
And of course not to miss the liberal Jews from the west who their whole "avodah" in life is: ..with many of us... (Us should be bloded and in Capital) worrying about the other guy's emunah and bitachon but never occurred to them that they should do the same...
Just another chapter in today's modern selfish do what pleases you era (with the approval of your chosen RABBI who you found after shopping around for the 'thinking my way Rabbi'
guy.

TODAY said...

Ah'sher Y'heyeh Ba'yomim Ha'haim

Thu May 14, 1:41 PM wants to have it both ways.

He lectures us that you can only listen to TODAY's gedolim but when all of TODAY's gedolim got together to put RSK in cherem for the mamzerus scandal, dos meint gurnisht, RSK is still his guru. Even if RSK didn't out of practicality put on the charade that he's "mevatel daas" to R' Dovid Feinstein while continuing to support the mamzerus initiative to the moderner & to his own programmed robots from Philly and had actually been put in cherem, RSK would still be 1:41 pm's guru.

When RSK feifs on all doctors that's just great for 1:41 pm because it was only Chazal who told us to listen to doctors and Chazal aren't from TODAY.

When RSK or Sholom K conspires with Yanky Kanievsky to keep doctors away from the zayde so they can manipulate him into creating korbanos to the virus, it's a feste zach for 1:41 pm, the new way of doing things TODAY!

The Agudah & 1:41 pm have got the TODAY strategy all figured out! They pick the one gadol who is held incommunicado by manipulators while ignoring ALL the other gedolim who say farkert.

When the rosh yeshivas Ponivizh shlita said not like R' Chaim & was trying to get around the blockade to get real information to R' Chaim, this must have been a figment of imagination that he is living TODAY. He mistomme really lived in Ponivizh deLita.

When the Klausenberger Rebbe shlita of TODAY said al pi Torah we are mechuyev to be more machmir than the government virus laws, he must have really been a hologram of one of the alter Rebbes from the Heim.

When R' Dovid Yosef simply pointed out that the Philly meshugass signed on to by morei horoah who are Philly talmidim to make all kinds of illegal outdoor cockamamie minyanim, does not make sense as there is no tziruf according to Shulchan Aruch & nosei kelim, he is upgefregt by Agudah & their gabbai chamishi 1:41 pm as Philly is TODAY & the Shulchan Aruch is alter nayess!