Sunday, June 08, 2025

Bishaim Roshei Yeshiva, Reb Eli Ber Wachtfogel and Poskei Hador, Reb Shlomo Miller-

The Arbitration agreement to be signed at any Bais Din-Otherwise do not go to that B"D- copies? kashrusy@aol.com

**********************************

שטר בירורין

אנו, בעלי הדין החתומים מטה, מודים ומאשרים בחתימות ידינו להלן — שייחשבו כעדות של מאה עדים כשרים ונאמנים — כי אנו החתומים מטה, בררנו יחד שני דיינים:

הרב ________________________________

הרב ________________________________

וקיבלנום על עצמנו לדון בינינו כפי ראות עיניהם, בין ע"פ דין תורה, בין ע"י פשרה הקרובה לדין, כפי אשר ימצאו לנכון.

ואם שני הדיינים הנ"ל לא יוכלו להגיע להסכמה, יבררו הם דיין שלישי.

וכל מה שיפסקו או יפשרו בינינו — בין לפי שיקול דעתם ע"פ ההלכה ובין בדרך של פשרה — אנו מתחייבים לשמוע ולקבל.

כל אחד מאיתנו לא יסור ימין ושמאל מדבריהם, ולא ייפול דבר מכל אשר ימצאו בינינו, בין דין ע"פ ההלכה בין פשרה קרובה לדין.

ודבריהם יהיו בתוקף כוח בית דין יפה, כאילו עמדנו לדין לפני בי דינא דרבינא ורב אשי.

כל אחד מאיתנו שימרה את פי הדיינים הנ"ל — בין שפסקו ע"פ דין, בין שפסקו פשרה, בין שדברו מעצמם ובין לאחר שהתייעצו עם רב אחר — יתחייב בקנס בסך: _______________  / $_______________

כל צד רשאי לבקש פירוט הפסק, כולל:

- העובדות שעליהן התבסס הפסק

- הנימוקים והמקורות ההלכתיים שהביאו להכרעה

יתבצע תיעוד של מהלך הדיון — בין בהקלטה קולית ובין ברישום מלא בכתב — לשם בהירות, דיוק ושקיפות.

פסק הדין יהא ניתן לאכיפה על פי חוקי המדינה שבתחום סמכות בית הדין, ויינתן גם בשפת המדינה

צדדים מסכימים לפתור את כל הסכסוכים באמצעות בוררות מחייבת ומוותרים על כל זכות להתדיין בבית משפט, כולל הזכות למשפט עם חבר מושבעים, לזאת קיבלנו על עצמנו בחרם חמור ובקניין על דעת בית דין, לאשר ולקיים כל האמור לעיל, לא כאסמכתא ולא כטופס רגיל של שטרים.

 

נחתם ונאמן

ביום ______ לחודש ______ שנת ______, בעיר ________________________________

 

חתימת בעל דין א׳: ___________________________

חתימת בעל דין ב׳: ___________________________

חתימת עדים / מזכירות ב"ד  -אופציונלי: ___________________________   ___________________________


Arbitration Agreement

We, the undersigned parties to this matter, hereby acknowledge and affirm with our signatures below — which shall serve as testimony as if given by one hundred valid and trustworthy witnesses — that we, the undersigned, have jointly appointed two arbitrators:

Rabbi ________________________________

Rabbi ________________________________

and we have accepted them upon ourselves to judge between us either according to what they see fit under halacha (Jewish law) or to render a compromise close to the law, as they see appropriate.

If the two aforementioned arbitrators are unable to reach agreement, they shall appoint a third arbitrator.

Whatever rulings or compromises they issue between us — whether according to their judgment under halacha or by compromise — we are obligated to accept.

Each of us, the undersigned, shall not veer right or left from their words, and nothing that they determine between us shall be void, whether a legal ruling or a compromise close to law.

Their ruling shall have the full authority of a proper Beis Din, as if we were standing before the Beis Din of Ravina and Rav Ashi.

Each of us, the undersigned, who disobeys the decision of the aforementioned arbitrators — whether it is a legal ruling under halacha, a compromise, whether issued by their own judgment or with consultation from another Rabbi — shall be fined the amount of: _______________ dollars / ₪ _______________.

Each party may request to be informed of the ruling, along with:

- the facts upon which it was based

- the halachic reasoning and sources that led to the judgment

There shall be either an audio recording or comprehensive written notes taken of the proceedings, to ensure clarity, accuracy, and transparency throughout the arbitration process.

The ruling may be enforced under the civil laws of the jurisdiction of the Beis Din, and the ruling shall also be written in the language of that jurisdiction. The parties agree to resolve all disputes through binding arbitration and waive any right to a trial in court, including the right to a jury trial.

All of this we have accepted upon ourselves under a stringent cherem (religious ban) and with a binding kinyan (formal legal act of acquisition) in accordance with the authority of the Beis Din, to affirm and uphold all of the above, not as a mere formality and not as a standard boilerplate document.

As testimony and confirmation, we have written and signed this on the ________ day of the month of ________, in the year ________, here in the city of ________________________________.

Signature of Party A: ___________________________

Signature of Party B: ___________________________

 

Witnesses / Beis Din Secretariat (optional): ___________________________   ___________________________ 

8 comments:

  1. I believe for an arbitration agreement to be recognized by the secular court, there must be language in the document stating that the parties understand that they are forfeiting their rights to litigate in the secular court.

    ReplyDelete
  2. the Document was composed by a bais din Shokul....

    ReplyDelete
  3. I have been to their Beis Din and this is not true. Their Shtar birurin is the same as that of any other Beis DIn. This knass was not there. Maysharim's shtar is the same as theirs.

    My experience, as the loser of a Din Torah, is that the Bais Havaad are very professional and tzum zach. A psak arrives quickly, they ask the right questions, aren't fooled by shtick, and work to get to the bottom of things. They are also high-caliber talmidei chachamim.

    ReplyDelete
  4. you are a plant from the bais havaad. all the BD shtar should not be used, only the one listed on this site, all the other ones are there to protect only the BD, and shaft the litigants big time.

    ReplyDelete
  5. What “shaft” mean ??

    ReplyDelete
  6. Idk who anon 3:54 is, but I believed the online stories until I went to their Beis Din. Who shafted what I don't know, but they were a welcome surprise.
    I learned my lesson about believing farbissene comments online.

    ReplyDelete
  7. the last comment is directly from the Bais Havaad linyonei mishpat

    ReplyDelete